Reklame | Spil med omtanke | 18+ | Tilmeld vinderholdet til Hold DM 2024 - Læs mere her

Branchenyt

Branchenyt: Spilbranchen lancerer Spilreklamenævnet

Brachenyt – Spilbranchen lancerer Spilreklamenævnet

1stpoker.dk har modtaget følgende skrivelse 31-8-2020….Brancheforeningen etablerede allerede sidste år et Adfærdskodeks for branchen, som har til formål at øge ansvarlighed omkring spil og være med til at bibeholde en sund spilkultur på det danske marked.

Her i august 2020 er Spilbranchens aktører igen gået sammen om oprettelsen af et nævn, der skal behandle klager over reklamer fra spiludbydere. Nævnet får hjemme under erhvervs- og arbejdsgiverorganisationen HORESTA og har fået navnet Spilreklamenævnet.

RoyalCasino rundede i maj hele 29 år, og vi er allerede godt i gang med planlægningen til næste år, hvor RoyalCasino runder de 30 år siden stiftelsen tilbage i 1991.

En høj alder giver noget respekt i markedet, hvor vi har klaret skærene igennem både gode og hårde år – men det stiller også krav om et vist ansvar for branchens udvikling.

Især over de seneste år har der været et stigende fokus på Christiansborg på især sports betting og online casino og denne branches synlighed i medierne. Derfor er RoyalCasino én af initiativtagerne til at have samlet de forskellige aktører i den nye brancheforening Spilbranchen, som består af:

RoyalCasino, Danske Spil A/S, CEGO A/S, Danske Lotteri Spil A/S, DLI, Elite Gaming A/S, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Kasinoforening, Det Danske Klasselotteri A/S, Landbrugslotteriet, Varelotteriet og Danish Online Gambling Association (DOGA).

Spilreklamenævnet skal agere vagthund over ulovlige spilreklamer med udgangspunkt i branchens eget adfærdskodeks, markedsføringsreglerne i spillovgivningen samt i markedsføringslovens regelsæt. Nævnet skal behandle klager over spil-reklamer og vil også kunne tage sager op på eget initiativ. Nævnets funktion bliver at udtale kritik i de tilfælde, hvor der er anledning hertil, dvs. i situationer, hvor det vurderes, at en reklame overtræder reglerne for god markedsføringsskik, sådan som disse kan fortolkes i henhold til ovennævnte adfærdskodeks og markedsføringsregler. Nævnet vil således ikke med hjemmel i specifik lovgivning – som det er tilfældet for de godkendte forbrugerklagenævn – kunne afsige egentlige kendelser, som kan sanktioneres over den indklagede virksomhed, men udtale offentlig kritik på vegne af den samlede spilbranche, som man forventer, at den indklagede virksomhed vil følge.

Hjemmesiden er etableret, og kan ses her: Spilreklamenævnet.dk

Eventuelle spørgsmål om Nævnet kan rettes til HORESTA


Back to top button
1stpoker.dk