Live Poker

Pressemeddelelse vdr. ændringer i pokerloven 2015

jenschr620

Formand for Dansk Pokerforbund Jens Christian Nielsen (Artikel foto) har fremsendt en pressemeddelelse til 1stpoker.dk omkring nogle lovændringer der er lavet i Tinget 16 december 2015.

Herunder kan du se den fremsendte Pressemeddelelse.

Til Pokerklubberne i Danmark
Der er i folketinget den 16. december vedtaget en lov som pr. 1. januar vil give visse ændringer i Pokerlovgivningen. Denne lov er en genfremsætning af Venstre regeringen, af det lovforslag som blev stoppet lige før 3. behandlingen af folketingsvalget i sommers.
I forbindelse med lovforslaget i foråret indsendt vi på vegne af 14 bevillingshavere et fælles hørringssvar, hvor vi påpegede nogle mangler i det lovforslag der var fremsat, og nogle yderlige ændringer som vil kunne lette pokerklubbernes arbejde. Man har i det ny fremsatte, og nu vedtagne lovforlag, heldigvis lyttet lidt til os, således at vi faktisk får nogle forbedringer af loven, som vi også kan bruge til noget!
Dette styrker os i troen på at det kan betales sig, at vi pokerklubber taler med en fælles stemme, og at der bliver lyttet til os, når vi står sammen. Vi vil derfor forsætte med lobby arbejde over for myndigheder og politikere, således at vi på den lange bane kan få tilpasset pokerloven, sådan at den kommer til at afspejle virkeligheden, og sådan at lovlige pokerklubber med licens, kan blive et reelt alternativ til de ulovlige klubber, som jo desværre er dem der er flest af her i landet.

Nu til ændringerne.
1. Begrænsningen på 5 turneringer om ugen ændres til en begrænsning på 2 turneringer om dagen – dvs. at en pokerklub reelt nu kan afholde helt optil 14 turneringer om ugen.

2. Buy-in grænsen hæves til 400,00 kr – om dagen – dvs at afholdes der 2 turneringer på en dag, må samlet buy-in i de 2 turneringer maksimalt samlet udgøre 400,00 kr, det kan eksempelvisvære en 300,00 kr turnering og en 100,00 kr turnering. Når buy-in grænsen hæves til 400,00, bliver maksimum præmiepuljen hævet tilsvarende til 20.000,00 kr, således at man kan afholde en 50 mands turnering til 400,00 kr i buy-in, tilsvarende vil man nu også med en 300,00 kr turnering kunne have helt op til 66 deltagere uden at ramme præmieloftet.

3. Det bliver tilladt at en sponsor tilføre præmie puljen gevinster til en værdi af op til 5000,00 kr om dagen, altså – hvis der afholdes 2 turneringer samme dag kan der ikke være sponsor præmier for mere end 5000,00 samlet i de 2 turneringer. I tilfælde af at der er sponsorerede præmier i en turnering, er det ikke tilladt for sponsoren at deltage i turneringen.

4. Minimum deltager antal til en turnering sænkes til 8 spillere fra 10 spillere.

5. Det vil nu være muligt 4 gange om året at søge dispensation til at afholde turneringer med større præmie pulje (mesterskaber, byfester, jubilæer m.m)

6. Det bliver tilladt at afvikle rangliste turneringer hvor op til 5% af præmiepulje i turneringer føres videre til en finale (dog maksimalt 500,00 fra hver enkelt turnering) – Kvalifikationen til ranglisteturnerings finalen skal foregå over mindst 10 turneringer samt over mindst 4 uger, og finalen skal afholdes senest 3 måneder efter første kvalifikationsturnering. Præmiesummen i rangliste finalen på ikke overstige 20.000,00 kr, men mindre der er søgt dispensation til det. Der vil også til en rangliste kunne tilføjes sponsorpræmier for op til 5000,00 kr, således den samlede præmiesum i en rangliste finale uden dispensation, kan komme op på 25.000,00 kr. Alt i alt, vel egentligt nogle ganske gode forbedringer af den lov vi operer under, der er dog helt sikkert stadigvæk plads til forbedringer, specielt vil jeg fremhæve nogle punkter som vil så øverst på liste over ændringer vi forsat vil arbejde på at få lavet.

1. Reglen om at det ikke er tilladt at lave late reg, hvis reglen om 2 turneringer på samme dag skal virke optimalt må vi have denne regel fjernet.

2. Reglen om minimum 8 spillere i en turnering, hvordan skal vi kunne bruge reglen om 2 turneringer på samme dag i de mindre klubber hvor der måske er 12 – 15 spiller der deltager, hvis vi først kan starte 2. turnering når 8 er ude af turneringen, ligesom det også må være muligt at være fleksibel omkring start tidspunkt at 2. turnering, vi aner jo ikke hvornår 8 mand er bustet.

3. Rangliste turnering – der er bare for mange restriktioner på denne regel, rigtig mange klubber føre års ranglister for at kåre årets klubmester, det kan man ikke med 3 mdr. reglen.

4. Reglen om at der skal udfærdiges regnskab for hver turnering, vi havde i vores høringsvar påpeget at det administrativt ville lette både klubberne og spillemyndigheden væsentligt, hvis vi i stedet for skal lave månedlige, eller kvartalsvis regnskaber. Og da vi ved at Spillemyndigheden støttes os i dette, så er det ærgerligt at juristerne ikke lige fik denne del med i lovforslaget.

Har du spørgsmål omkring denne lovændring kan du kontakte Jens Chr. Nielsen som er Formand for Dansk Pokerforbund.

Dansk Pokerforbund – v/formand Jens Chr. Nielsen
Herningvej 10 – 6870 Ølgod – tlf. 40406266